ד”ר חגית רפאלי מישקין
ד”ר חגית רפאלי מישקין, בת 48 ואמא לשלושה ילדים, נרצחה באכזריות על ידי מחבלי חמאס בטבח הנורא שאירע בשבת, 7 באוקטובר, בדרום הארץ.
ד”ר רפאלי מישקין החזיקה בתואר דוקטור מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה של הטכניון, ולימדה מדעים בחטיבת ביניים ובתיכון בהוד השרון.
בין השנים 2015-2023 הייתה ד”ר חגית רפאלי מישקין חברה במכון מופ”ת, מוקד רב-תרבותי מרכזי המחבר בין מוסדות וסוכנויות בתחום החינוך, לרבות מוסדות אקדמיים להכשרת מורים ומחקר חינוכי, גורמים ממשלתיים מקומיים וארציים בראשות משרד החינוך, וארגונים חברתיים.
כמחנכת, היא שאפה לתיאום ושיתוף פעולה עם סגל המורים במוסדות להכשרת מורים על מנת לקדם וליישם תוכניות שיניעו תהליכי שינוי חינוכיים ויביאו לשיפורים חיוניים במקצוע ההוראה ובהכשרת מורים.
בשנים 2015-2016 הייתה חברת צוות “אקדמיה-כיתה”, תוכנית שמטרתה להביא לשינוי בתהליכי הכשרת מורים ולקדם את המעבר ל”הוראה בצמד” בכיתות.
“אקדמיה-כיתה” היא תכנית שיזם משרד החינוך והיא ממקדת את עיקר ההתנסות המעשית של סטודנטים להוראה לקראת סוף הכשרתם, ושמה דגש על החשיבות של הרצף והאינטנסיביות של הפרקטיקום. במוקד התוכנית שיתוף פעולה בין בית הספר והמכללה ובכך היא מציעה פרקטיקום שונה בתכלית מהמודל המסורתי, הן בשל הליווי הצמוד שמקבלים סטודנטים להוראה, תוך שימוש במודל המעשי של הוראה בצמד, והן בשל היקף האחריות המוטלת על סטודנטים להוראה.
מחקרים שבחנו את ההצלחה של תוכנית “אקדמיה-כיתה” מצאו שהיו לתוכנית יתרונות משמעותיים עבור סטודנטים להוראה שהשתתפו בה, היא תרמה להשתלבותם בשנת הפרקטיקום והייתה סבירות גבוהה יותר שהם יעבדו בהוראה לאחר מכן (מקדוסי, 2018). תחושת המסוגלות של בוגרי התוכנית התעצמה והם היו מוכנים יותר לתפקיד ההוראה, הן בכיתה והן בארגון הבית ספרי, בהשוואה לסטודנטים להוראה שעברו פרקטיקום מסורתי (ערן וזרצקי, 2017).
בשנים 2017-2023 הובילה חגית את תכנית “תספה” (“תקווה” באמהרית). בעקבות נתונים שמראים כי מורים בני הקהילה האתיופית מצויים בתת-ייצוג במערכת החינוך, הגדיר משרד החינוך את שילובם כיעד מרכזי, והוא פועל במספר חזיתות ליישם זאת, למשל תוכנית “תספה”. זוהי תוכנית הוליסטית לשילובם של מורים בני הקהילה האתיופית במערכת החינוך, הן מבחינה כמותית והן מבחינת האיכות, תוך קידום תרבות של גיוון חברתי וקבלה. התוכנית מופעלת במוסדות להכשרת מורים מזה 13 שנים, וסטודנטים בני הקהילה האתיופית לומדים במסלולים מיוחדים לצד שאר אוכלוסיית הסטודנטים. תחומי הפעילות העיקריים של התוכנית הם:
- פיתוח מיומנויות למידה אקדמיות ורכישת כלים פדגוגיים להוראה במערכת החינוך.
- פיתוח כישורים אישיים ומנהיגות חינוכית בקרב הסטודנטים.
- רכישת כלים חינוכיים להתמודדות עם היותם “האחר” בחברה הישראלית על ידי קידום סובלנות לגיוון תרבותי וכבוד לכל אדם באשר הוא (שץ-אופנהיימר, 2015).
התוכנית מציעה למורים בני הקהילה האתיופית חונכים שילוו אותם בשנים הראשונות של עבודתם כמורים. כתוצאה מכך, מספר המורים בני הקהילה האתיופית שנכנסים למערכת החינוך ומתמידים בה יותר מהכפיל את עצמו בעשור האחרון.
תחום עיקרי נוסף של תכנית “תספה” הוא תיאום שיתופי פעולה עם פקולטות במוסדות להכשרת מורים כדי לקדם וליישם מטרות אלו באמצעות קורסים רב-תרבותיים, פעילויות בלתי פורמליות, כנסים וחונכות אישית.
בשנים 2021-2023 השתתפה ד”ר רפאלי מישקין ביום הבינלאומי המקוון של המכון לטכנולוגיה, חינוך ושונות תרבותית (TEC) של מכון מופ”ת. היום הבינלאומי המקוון עוסק בחינוך לסובלנות, ביצירת קשרים בין תרבויות, שיתוף פעולה חינוכי ושימוש במודלים חינוכיים לשבירת סטיגמות ובניית אמון בין תרבויות שונות.
חגית התמחתה במחקר פדגוגי ומחקר פעולה בקרב מחנכים מאוכלוסיות מוחלשות. תחומי המחקר שלה הם חינוך בחברה רב-תרבותית, תכנית “תספה” ומורים בני הקהילה האתיופית.
חגית הייתה מחנכת, פעילה חברתית וממארגני “מידברן” (הגרסה הישראלית של פסטיבל “ברנינג מן”). היא פעלה ללא לאות ליצירת חברה טובה יותר, מקבלת וסובלנית יותר.
יהי זכרה ברוך.